Státní maturity?

1. dubna 2014 v 18:48 | MissNeverFree |  Názorník
Na chvíli opustím skrytě smyslné výlevy duše a budu se tvářit seriózně.
Jako středoškolák se chci podělit o svůj názor na státní maturity.

Myšlenka státní maturity jako zkoušky, která by byla pro všechny školy na stejné úrovni, je velmi logická a odůvodnitelná. Takže rovnou předesílám, že můj názor je rozhodně ano.
Proč?
Myslím si, že by mělo existovat srovnání. A to nejen studentů, ale i škol. V dnešní době se hodně mluví o úpadku škol a podle mě je na vině především jejich přebytek. Výsledky mohou ukázat nedostatky v určité oblasti, kterou může pak škola například dotovat více hodinami. V konečném důsledku to může být i ukazatel k tomu, kde, pokud je v regionu třeba snížit počet škol, to bude nejlepší. Veřejné výsledky také pomohou při rozhodování, kterou školu si zvolit.
Co se týká předmětů, z kterých se maturuje, se současným výběrem souhlasím. Čestina a jeden cizí jazyk je minimum pro každého.
Pozastavila bych se nad otázkou povinné maturity z matematiky. Pro většinu mých spolužáků je to strašák. Na jednu stranu je chápu, protože sama nejsem geniální počtář, na druhou stranu mi přijde, že matematika, respetive hlavně logika, statistika a základy finančnictví, by měla být povinnou výbavou studenta střední školy. Už odedávna bylo čtení, psaní a počítání základem každého vzdělání. Samozřejmě nepropaguju obecnou znalost integrálů (sama nevím, co to je, ale zní to děsivě).
K tomu, aby měla maturita nějakou cenu, je ovšem třeba, aby se zpět zavedly dvě úrovně. Lehčí verze by měla právě obsáhnout ty základní dovednosti, které v podstatě jsou náplní základní školy, spolu se středoškolskou nástavbou na té úrovni, na které jsou učební obory s maturitou a odborné školy. Vyšší verze by pak obsahovala gymnaziání učivo. Neříkám, že by měli maturanti z gymnázií povinně maturovat na vyšší úrovni, ale měli by k ní být pozitivně motivováni například přihlédnutím k výsledkům při přijetí na vysoké školy.
V takovém případě by byla maturita výrazným prostředkem pro zlepšení školského systému v České republice.

Jaký je váš názor na státní maturity, respektive na jejich podobu?

MissN.F.
 


Komentáře

1 Teeda Teeda | Web | 8. dubna 2014 v 21:42 | Reagovat

Tak ti povím, že nám na střední škole museli matiku importovat do výuky úplně navíc, protože jinak bývala jedna hodina výuky v prvním ročníku a pak už vůbec. Je to prostě škola zaměřená úplně jiným směrem. Tělocvik, výtvarka, dramatická výchova, hudebka, čeština.

Podle mě by se mělo ve vzdělávání vždy i pohlížet na to, k čemu ta škola je vlastně určená. Pokud studuji pedagogickou a chystám se jít učit prťata, je pro mě zbytečná i obyčejná lineární rovnice. Člověk má pak pocit, že se učí něco jen pro to, aby se to naučil ke zkoušce. To platí za základní škole, která mimochodem to "základ" má v názvu. Střední školou už si většina volí v podstatě povolání (krom gymnazistů, co neví co chtějí) a mělo by se učit to, co pro něj upotřebí. V našem případě byla původně v osnovách jen základní znalost obsažená v látce na jeden ročník. Kvůli státním maturitám jsme jí měli celé čtyři roky. Od té doby jsem o matice neslyšela, protože jdu prostě jiným směrem i na VŠ. Takže se můžu ptát, jestli to nebylo tak trochu zbytečné...

Podle mě by měla být stejná srovnávací úroveň, ale možnost vybrat si z čeho chceš maturovat, podle tvého oboru. Pokud jde o srovnání úrovně těch předmětů, bylo by to dobře. Různě zaměřené školy je podle mě ale prostě nemožné mezi sebou srovnávat obecně. :-)

2 Teeda Teeda | Web | 8. dubna 2014 v 21:43 | Reagovat

Fuj, to jsem se rozepsala. :D :D

3 missneverfree missneverfree | E-mail | Web | 9. dubna 2014 v 19:12 | Reagovat

[1]: děkuji za názor z negympláckého prostředí, věřím, že na předškolní pedagogice není matematika stěžejní :-D.
Pořád si stojím za tím, že by měl být nějaký povinný základ, který by měli umět všichni, je jedno z jaké školy, a tam, řekla bych, patří kromě češtiny a jednoho cizího jazyka i ta matematika.
Je pravda, že většinu z toho nevyužiješ, ale už jen to, že se ji učíš, zlepšuje logické myšlení a to je důležité pro každého. Kromě toho, ač se učí matematika, tak se stát i my sami stále více zadlužujeme, takže to moc efektu nemá, což je škoda. Podle mě by bylo užitečné, aby člověk rozuměl statistice a finanční matematice, a z toho, co se učí na základkách, si nic nepamatuju (odcházela jsem tedy po páté třídě, takže nejsem úplně objektivní). Jasně, stačilo by, kdyby se to pořádně bralo, ale ta zkouška člověka donutí to alespoň minimálně pochopit.
Jinak ta otázka stejné úrovně je sice pěkná, ale podle mě bohužel neproveditelná, protože je těch předmětů šíleně moc, ono ty dva stačí, aby měli učitelé co opravovat :-D.
Tohle vše je jen hodně úzký výběr z mých názorů na školství, možná časem napíšu delší článek obecněji zaměřený :-).

Nový komentář

Přihlásit se
  Ještě nemáte vlastní web? Můžete si jej zdarma založit na Blog.cz.
 

Aktuální články

Reklama