Je fanfiction krádež?

1. června 2014 v 21:18 | MissNeverFree |  Názorník
Jsem velká fanynka Game of thrones (dále GoT), zvláště pak některých postav, a vzhledem k tomu, že jsem v knihovně nebyla, ani nepamatuji (ano, stydím se), a seriál vychází JEN jednou za týden, v záchvatu neukojeného fanouškovského hladu jsem se jala vyhledávat fanfictions. Nejprve mě udivilo, že minimálně v českých internetových vodách je povídek o GoT (ve srovnání například s Harry Potterem) vcelku málo, na to, jaké úspěchy zaznamenaly knihy, o seriálu nemluvě.

Chvíli jsem pátrala, v češtině i v angličtině, a narazila jsem na tento článek (AJ) s vyjádřením George Martina, autora GoT. Kategoricky v něm říká, že za jeho života nedovolí, aby pisatelé fanfiction používali jeho nápady.
Nejsem si jistá, zda tak odsuzuje všechny pokusy, protože článek mluví o projektu, ve kterém je možné na fanfiction vydělávat se svolením autora, každopádně jeho názor se zdá být dost jasný.
Popravdě řečeno, když jsem si několik povídek na téma GoT přece jen vyhledala, ani se moc nedivím jeho znechucení, protože většina autorů zřejmě čerpá z filmů pro dospělé, nikoliv z děje knihy/seriálu.
Tím samozřejmě netvrdím, že neexistuje dobrá fanfiction, i když nejsem žádným velkým fanouškem. Občas si nějakou přečtu a leckdy mě to baví víc, než dílo samotné.
Vyjádření George Martina mě ale přimělo k zamyšlení nad tím, zda vůbec máme právo psát tento typ literárních útvarů. Kdysi jsme se ve škole učili o duševním vlastnictví (věřím, že nemusím pojem vysvětlovat). Je jasné, že postavy, stvořené autorem, stejně jako jeho fantasijní svět, jsou jeho duševním vlastnictvím a jako takové podléhají Autorskému zákonu.
Poměrně jasné je, že v tomto případě nesmíte na díle vydělávat, pokud k tomu nedá autor svolení, jako třeba v projektu, o němž se zmiňuje výše odkazovaný článek. Jak tomu ale je, pokud publikujete svá díla na internetu, bez záměru na nich vydělat? Z celého zákona a právnické terminologie jsem nebyla příliš moudrá, naštěstí si někdo dal tu práci a kontaktoval osoby, které to dokážou říci srozumitelněji (zde).
Cituji: "Jakékoliv užití charakterů, jmen, míst a názvů, děje či cokoliv dalšího vás napadne bez souhlasu autora originálního díla JE porušením autorského zákona a to včetně zveřejnění na internetu. Ochranná věta, že "charaktery zde použité jsou duševním vlastnictvím XY, jejich využitím mi neplyne žádný finanční prospěch" je bezvýznamná a autor originálního díla, či nakladatelství, které má zakoupená práva, mají zákonné právo po každém takovém zneužití žádat odškodnění, jehož výši by určoval soud."
Takže fanfiction, ať už výdělečná, nebo ne, je ve své podstatě v České republice (a ve většině zemí je to podobné) nezákonná. Jak se ale článek zmiňuje o kousek dál, ještě se nestalo, že by na pisálky někdo podal žalobu, zejména díky tomu, že u tohoto typu tvorby se jedná především o mladší autory a že nejednají s úmyslem poškodit autora, či se na jeho díle obohatit.
To, že zákon nad fanfiction přivírá oči ale neznamená, že bychom se nad tím neměli zamyslet. Přece jen, pokud sami píšete originální díla, zřejmě by vám nebylo zrovna po chuti, kdyby si je ostatní upravovali, jak se jim zlíbí. Na jednu stranu je to dobrá propagace díla, na druhou se najde spousta pisálků, kteří jen zneužijí slavného jména na přilákání čtenářů, místo aby hleděli na původní myšlenku.
Osobně si myslím, že je přinejmenším slušné si zjistit názor autora. Třeba J. K. Rowlingová se netají tím, že jí fanfiction nevadí, naopak ji podporuje. Naopak názor G. Martina zazněl už v úvodu článku. I když jsem si s myšlenkou na fanfiction povídku s charaktery z GoT pohrávala, budu respektovat přání spisovatele.
Stejně tak mi přijde smutné, když někdo jen využije postavy k opepření erotických povídek, zvláště, když někde narazím na "povídku", která pouze popisuje pohlavní styk a nepřidá nic navíc. Erotika- proč ne, jistě si své čtenáře najde, ale proč by měla koneckonců jakákoliv povídka, nejen FF, být pouze o tom jednom?

Než napíšete povídku, uvědomte si, čeho tím chcete docílit. Myslím, že fanfiction by se měla psát, aby rozvíjela dílo a dotvářela vedlejší příběhy. Není tu od toho, aby popírala záměr původního autora. Měla by být poctou, ne zneužitím. Třeba tím, že zachováte charakter postavy, jistě potěšíte i své čtenáře. Jinak jde jen o prázdná jména a tedy o to, co bych neváhala označit jako krádež.

A jaký je váš názor?
 


Komentáře

1 Bev Bev | E-mail | Web | 2. června 2014 v 10:39 | Reagovat

To je krásný článek k zamyšlení. Myslím si, že když už původní autor souhlasí s podobným nakládáním se svým dílem, mělo by být, to co vznikne skutečnou poctou autorovi. Mám jako čtenář jen jedinou zkušenost s fanfictions a musím říct, že mnohé příběhy, co jsem četla, překrásně dokreslily původní dílo a mnohdy, troufnu si říct, i překonaly. Pak myslím, že je to v pořádku. :-)

2 Magdaléna Magdaléna | Web | 2. června 2014 v 21:00 | Reagovat

Vidíš, nikdy mě nenapadlo o něčem takovém přemýšlet, ale smysl to dává. Na druhou stranu, mě právě jedno fanfiction k seriálu nalákalo... :-)
Líbí se mi myšlenka, že by povídky měly dílo rozvíjet do postranních linií. Kamarádka ze skauta to dost uměla :-)

3 V. V. | E-mail | Web | 2. června 2014 v 21:30 | Reagovat

[2]: Přesně tak. :-)
Párkrát jsem psala FF na Harryho Pottera, když jsem ještě bývala členkou na Hogwarts.cz. Jenže to se zakládalo na soutěžích s tématy "Jak to bylo dál?" Kde se rozvíjel nevyřčený děj knihy, "Co by se stalo, kdyby" netřeba dodávat podrobnosti a podobně. :-)
Ale souhlasím jinak s tvým názorem.

4 missneverfree missneverfree | E-mail | Web | 2. června 2014 v 21:37 | Reagovat

[1]: Také si myslím, že za takovou FF by se autor zlobit nemusel (pokud nebude žárlit :-D).

[2]: Pár mých kamarádek taky psalo, něco jsem i celkem hltala... :-)

[3]: Ono je to zajímavé, a když to má myšlenku, tak proč ne. :-)

Všem vám děkuji za příspěvek. ;-)

5 Arvari Arvari | E-mail | Web | 2. června 2014 v 21:53 | Reagovat

Já teda jsem autor originální tvorby a neskutečně by mě potěšilo, kdyby na ni někdo napsal fanfiction, i kdyby byla sebemizernější. :-D Popravdě, čtu tyhle věci docela ráda, i když mám jistý nároky, a to jak na formu (permanentní chyby v uvozovkách prostě neodpouštím), tak na příběh. A nemám ráda fanfiction, co se absolutně nedrží původního světa a charakteru postav. Teda pokud ta postava nedostala pořádnou ránu do hlavy a neztratila paměť... :-D
Jasně, chápu, že jsou autoři, kterejm to může vadit. A vím, že třeba Lynn Flewelling to vadí jen proto, že si fanfiction nepřeje její nakladatelství. Ale zas na druhou stranu chápu fanoušky, kterejm prostě původní obsah děl nestačí a chtějí si domýšlet vlastní příběhy. Koneckonců, taky to občas dělám... :-D

6 Radfordová Radfordová | Web | 3. června 2014 v 17:19 | Reagovat

Skvělý článek.
Já sama jsem vlastně ještě žádnou fanfiction o knize/filmu nevyhledávala ani nepsala, i když musím říct, že párkrát jsem o tom přemýšlela. Pro mě je otázkou spíš fanfiction o zpěvácích/hercích apod., i když tam možná ani není co řešit.
Celkově bych FF brala spíš jako dobrý způsob, jak se v psaní zlepšit a nemuset vymýšlet vlastní charaktery, na čtení pro mě ale nejsou nijak extra zajímavé :)

7 missneverfree missneverfree | E-mail | Web | 3. června 2014 v 18:26 | Reagovat

[5]: Tak třeba ti jednou někdo napíše, nikdy nevíš... ;-)
Já je taky chápu, u té Hry o trůny jsem měla neodbytný pocit cukání v prstech! :-D Jen se tak trochu zamyslet...

[6]: No vidíš, na tu jsem zapomněla (možná radši :-D). Pro mě FF o zpěvácích/hercích atd. není zajímavá... Nebo spíš i ti zpěváci, o kterých se FF píše. :-)

8 Rejčka Rejčka | 14. června 2014 v 14:36 | Reagovat

Dobře napsané - naprostý souhlas. A ano, důvod, proč píšu HP je mimojiné souhlas JKR.

9 Tess Tess | 20. června 2014 v 19:21 | Reagovat

Různí autoři se k fanfiction staví různě. Většinou ho neodmítají, někteří ho vysloveně podporují (zřídkakdy). Jiní autoři jsou naopak vysloveně proti. Zahraniční fanfiction archivy proto nepřijímají fanfiction na díla takovýchto autorů.
Může dojít i ke změně, Ann McCaffrey byla nejdříve naproto proti fanfiction, ale později jí dala zelenou.
David Weber nejdříve fanfiction podporoval, poté ji zakázal (špatné zkušenosti s fanouškem, který tvrdil, že mu DW ukradl zápletku), nyní ji toleruje, ale ignorje její existenci. Třeba George Martin je (a asi i bude) proti.
Podle mě je vpořádku psát fanfic na "povolené" vesmíry, vždyť jich je dost. Harry Potter, Star Trek, Star Wars, kompletní Tolkienverse, milióny upířin a podobných věcí, Hunger Games...
Ad autorský zákon ČR - pro autory teoreticky hezké, ale všechny tyto hlavní fenomény jsou zahraniční. Autorské zákony nejsou ve všech zemích stejné, např. v USA nic takového neexistuje. Myslím použití do fanfic zveřejněné na internetu. Tam je to vpořádku, pokud se použije disclaimer. Pokud se nejedná o "zakázaný" vesmír, je autor fanfic z obliga... dokud na tom nevydělává.

10 missneverfree missneverfree | E-mail | Web | 21. června 2014 v 20:01 | Reagovat

[9]: Děkuji za upřesnění se zahraničím i za tvůj komentář. :-)

11 Ondřej Ondřej | 9. června 2015 v 17:12 | Reagovat

Zdravím. Článek se mi líbí, ale sám za sebe jakožto autor fantasy musím říct, že jsem proti fanfiction. Snad někoho neurazím, ale fanfiction je podle mne podřadné a každý kdo chce psát fantasy by se raději měl podívat do své vlastní mysli a tam vytvořit svůj vlastní svět, který pak vyloží na papír. Člověk, který vydá úsilí na vytvoření příběhu a stvoří své charaktery má k tomuto vztah. A tím, že někdo píše své vlastní příběhy se zneužitím autorových výtvorů, v podstatě zneucťí jeho odkaz či jeho vlastní duši.

12 missneverfree missneverfree | E-mail | Web | 19. července 2015 v 16:05 | Reagovat

[11]: Děkuji za názor a omlouvám se za pozdní reakci, až teď jsem si komentáře v emailu všimla. :)
Jak jsem psala, každý autor má právo na tento názor, který by měl být respektován. :)

Nový komentář

Přihlásit se
  Ještě nemáte vlastní web? Můžete si jej zdarma založit na Blog.cz.
 

Aktuální články

Reklama